در این مطلب به ترومای دندان کودکان اشاره شده است. ضربه به دندان یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که والدین کودک خود را برای درمان آن را به دندانپزشکی کودکان می‌آورند. بازی‌های فعال، ورزش، درگیری‌های مدرسه و حیاط ممکن است به عواقب فاجعه‌آمیزی برای دندان نیش ختم شود. بیشتر اوقات، کودکان آسیب‌هایی را به دندان‌های جلویی خود تجربه می‌کنند. مراجعه به موقع به یک دندانپزشک باتجربه به شما کمک می‌کند. به همین دلیل مهم است که در صورت بروز هر گونه آسیب فوراً با کلینیک تخصصی دندانپزشکی در تهران تماس بگیرید.

علل آسیب دندان در کودکان

از جمله شایع‌ترین علل آسیب حاد دندان در کودکان یا ترومای دندان کودکان در سنین مختلف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ورزش‌هایی مانند هنرهای رزمی، ‌هاکی، فوتبال و غیره
  • سقوط و ضربه در حین بازی در فضای باز
  • حوادث مختلف مانند سقوط، تصادفات جاده‌ای، حوادث خانگی
  • دعوا و درگیری

طبقه بندی آسیب‌های دندانی در کودکان

دندانپزشکان انواع و زیر انواع آسیب‌های دندانی را تشخیص می‌دهند. در بخش زیر به چند مورد آن ها اشاره شده است:

• دندان‌های کبود در کودکان

کبودی دندان ساده‌ترین نوع آسیب است. پیامد منفی اصلی خونریزی در پالپ است که می‌تواند با درد شدید همراه باشد. بلافاصله پس از آسیب، کودک ممکن است از درد خفیف در ناحیه آسیب هنگام گاز گرفتن غذای سفت یا فشردن فک شکایت کند.

در بیشتر موارد، کبودی در عرض چند روز خود به خود از بین می‌رود. در این زمان لازم است از جویدن سمت غذا در آسیب‌دیده خودداری شده و در صورت لزوم از داروهای ضدالتهاب استفاده شود.

• دیستوپی تروماتیک دندان (دررفتگی ناقص)

ناقص شدن دندان در کودکان وضعیتی است که در آن دندان نسبت به موقعیت طبیعی خود در سوکت تا حدی جابه‌جا شده است. در این حالت پارگی یا کشیدگی و همچنین آسیب به دیواره سوکت توسط ریشه‌ها رخ می‌دهد.

هنگامی‌که دندان به طور ناقص دررفته است، کودک از تحرک آن شکایت می‌کند که با درد شدید همراه است. برای کاهش درد، موقعیت فک پایین را تغییر می‌دهد تا ناحیه آسیب‌دیده مزاحم نشود. تغییر در موقعیت یونیت دندان اغلب از نظر بصری قابل توجه است. این بیماری با تورم لب و لثه در ناحیه آسیب‌دیده و خونریزی خفیف در ناحیه گردن دندان همراه است.

علاوه بر معاینه اجباری به مرکز تخصصی عصب کشی دندان، پزشک باید از ناحیه آسیب‌دیده رادیوگرافی نیز بگیرد تا درجه و جهت جابه‌جایی را مشخص کند.

ترومای دندان کودکان

• دررفتگی کامل دندان در کودک

با دررفتگی کامل، بافت‌هایی که دندان را در حفره نگه می‌دارند پاره می‌شوند و از دندانه خارج می‌شود. با دررفتگی کامل، کودک از درد شدید شکایت می‌کند و خود دندان در سوکت از بین رفته است. آسیب با خونریزی همراه است و تورم بافت نرم اغلب رخ می‌دهد. پزشک باید از ناحیه آسیب‌دیده رادیوگرافی بگیرد و اگر بیمار آن را به همراه داشته باشد، دندان شکسته را معاینه کند.

اگر دندان دائمی‌ افتاد و ریشه آن قبلاً تشکیل شده باشد، کاشت مجدد آن مجاز است. برای انجام این کار، سوراخ به طور کامل از لخته‌های خون، اجسام خارجی و قطعات استخوان پاک می‌شود. دندان با پالپ حفظ یا برداشته شده در بستر قرار می‌گیرد و ثابت می‌شود. بیمار باید آنتی‌بیوتیک مصرف کند. دندان‌های شیری معمولاً تحت کاشت مجدد قرار نمی‌گیرند.

• شکستگی تاج دندان در کودکان

آسیب می‌تواند فقط مینای دندان همراه با عاج یا تمام لایه‌های بافت سخت را شامل شود. علائم شکستگی تاج به عمق و وسعت آسیب بستگی دارد. با چیپس‌های کم‌عمق، کودک فقط از وجود نقصی شکایت می‌کند که اغلب لب، گونه یا زبان را خراش می‌دهد.

اگر آسیب به اعماق عاج نفوذ کرده باشد، به خوردن غذاهای گرم، سرد یا ترش واکنش نشان می‌دهد و هنگام ضربه زدن درد متوسطی ایجاد می‌کند. هنگام معاینه در مطب دندانپزشکی، عکس‌برداری با اشعه ایکس مورد نیاز است.

انتخاب روش درمان به حجم و عمق نقص بستگی دارد. اگر لایه‌های سطحی آسیب ببینند، مینای دندان جلا داده می‌شود و به دنبال آن با مواد پرکننده جایگزین می‌شود.

• شکستگی ریشه دندان در کودکان

اغلب، چنین آسیبی در دندان‌های دائمی جلویی کودک رخ می‌دهد. بسته به جهت، انواع شکستگی طولی، مایل، خرد شده و ترکیبی تشخیص داده می‌شود.

با چنین آسیبی، درد شدیدی رخ می‌دهد که وقتی می‌خواهید چیزی را گاز بگیرید یا فک خود را فشار دهید، دندان متحرک شده و لثه‌های اطراف آن متورم می‌شوند، بیشتر مشخص می‌شود. با ترک‌های کوچک، علائم ممکن است خفیف باشد و شکستگی فقط با تشخیص اشعه ایکس تشخیص داده می‌شود.

در این مطلب به ترومای دندان کودکان اشاره شد. درمان آسیب‌های ترکیبی دندان‌های شیری یا دائمی در کودکان به صورت فردی انجام می‌شود. والدین فقط موظف‌اند به موقع و ترجیحاً در اولین ساعات پس از آسیب با پزشک مشورت کنند. در این صورت، احتمال موفقیت‌آمیز بودن نتیجه درمانی بیشتر خواهد بود. شما می توانید در صورت بروز هرگونه مشکل به متخصص درمان ریشه دندان مراجعه کنید.