درمان ریشه دندان عصب کشی شده

درمان ریشه دندان عصب کشی شده: ریشه دندان یکی از قسمت‌های مهم دندان است که در برخی مواقع و به دلیل عدم اهمیت به بهداشت و نفوذ باکتری‌ها و میکروب‌ها، دچار پوسیدگی و التهاب می‌شود.

در این مرحله دندانپزشک برای پیشگیری از مشکلات بعدی و از بین رفتن درد بیمار، اقدام به عصب کشی دندان ها می‌کند. جدا کردن بافت پوسیده ریشه از دندان و تمیز کردن کانال‌های آن، از مهم‌ترین اقداماتی است که در هنگام عصب کشی انجام می‌شود.

در صورتی که عفونت وارد شده به پالپ دندان شدید باشد، ممکن است دندان به مشکلاتی مانند شکستگی، ترک خوردگی و آسیب دیدگی  جدی دچار شود که با استفاده از عصب کشی می‌توان درد را از بین برد و دندان را نیز ترمیم کرد.

درمان ریشه دندان عصب کشی شده چگونه انجام می‌شود؟

برای درمان ریشه دندان و انجام عصب کشی دندانپزشک اقدام به انجام مراحل زیر می‌کند:

1. در مرحله اول، دندانپزشک برای تشخیص سطح آسیب و میزان آن، اقدام به رادیوگرافی و عکسبرداری از دندان می‌کند.
  2. پس از انجام معاینات اولیه و بررسی میزان آسیب، دندانپزشک اقدام به انجام بی‌حسی کرده و سپس قسمتی از تاج دندان را برمی‌دارد.
  3. در این مرحله هنگامی که ریشه دندان نمایان شد، دندانپزشک به طور کلی کانال ریشه را تخلیه می‌کند؛ علاوه بر این، خارج کردن تمامی عروق عصبی پالپ نیز به منظور پیشگیری از به وجود آمدن درد و مشکلات مختلف در آینده، ضروری است.
  4. پس از خارج کردن عروق عصبی و تمیز کردن کانال ریشه با استفاده از مواد شوینده مخصوص و ضدعفونی کردن آن، دندانپزشک اقدام به پر کردن کانال ریشه با استفاده از مواد مخصوص می‌کند.
  5. در مراحل آخر، دندانپزشک باید اقدام به قرار دادن تاج دندان روی قسمت عصب کشی شده کند یا برای آن یک تاج به صورت مصنوعی بسازد.

پیشنهاد ویژه: متخصص درمان ریشه دندان در صادقیه

درمان ریشه دندان عصب کشی شده چگونه انجام می‌شود؟
درمان ریشه دندان عصب کشی شده

بهترین زمان برای درمان ریشه دندان

اولین نشانه آسیب به ریشه دندان، درد و حساسیت به نوشیدنی‌های سرد و گرم است؛ در زمانی که متوجه درد دندان مخصوصاً در هنگام شب شدید و یا هنگام مصرف غذا یا نوشیدنی‌های مختلف، درد دندان را احساس کردید بهتر است به منظور بررسی دقیق‌تر، عکسبرداری و تعیین وضعیت دندان به متخصص عصب کشی دندان مراجعه کنید.

علاوه بر این، در برخی مواقع ممکن است قسمت پایین دندان شما تغییر رنگ پیدا کرده یا لثه شما ملتهب شود، این علائم نیز نشان از تخریب و آسیب دندان دارند که به منظور پیشگیری از فروریختن تاج دندان یا آسیب به لثه و دندان‌های اطراف، باید هرچه سریع‌تر برای درمان آن اقدام کنید.

در حال حاضر کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر میترا وثوقی اقدام به بررسی تمامی قسمت‌های دندان آسیب دیده کرده و در صورت نیاز، تمامی اقدامات لازم برای عصب کشی و درمان ریشه دندان را برای شما با هزینه‌ای مناسب و کیفیت بالا انجام می‌دهد.

مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از درمان ریشه دندان کدام است؟

پس از مراجعه به مرکز تخصصی درمان ریشه دندان و درمان و ترمیم این قسمت از دندان بهتر است مراقبت‌های مهم و اصولی را انجام دهید تا مشکلات بعدی مانند حساسیت دندان یا درد دوباره ایجاد نشود؛ این مراقبت‌ها شامل موارد زیر هستند:

• تمامی داروهایی که دندانپزشک برای شما تجویز کرده است را به صورت مرتب استفاده کنید.
  • تا چند روز اول از غذاها و میوه‌های سفت استفاده نکنید.
  • بهتر است از یک مسواک نرم و مناسب استفاده نمایید؛ علاوه بر این، بهتر است تا چند روز از نخ دندان استفاده نکنید.
  • به صورت همزمان نوشیدنی‌های سرد و گرم را با یکدیگر نخورید.
  • از مواد غذایی یا میان وعده‌هایی که باعث تخریب دندان می‌شوند یا ممکن است پانسمان دندان را از بین ببرند، مصرف نکنید.

برای بهبودی کامل ریشه دندان عصب کشی شده بهتر است تا چه مدت غذا نخوریم؟

پاسخ این سوال بسته به توصیه دندانپزشک شما دارد، بسیاری از دندانپزشکان به بیماران توصیه می‌کنند تا چند ساعت پس از درمان ریشه و عصب کشی، از مواد غذایی یا نوشیدنی‌ها استفاده نکنند.

البته پس از چند ساعت شما می‌توانید با خیال راحت از غذاهای سبک یا نوشیدنی‌هایی با دمای مناسب استفاده کنید؛ همچنین بر اساس نظر پزشک می‌توانید از دهانشویه‌های خانگی یا داروخانه‌ای نیز استفاده نمایید.

بهتر است پس از انجام درمان ریشه دندان از دندانپزشک خود در این مورد سوال کرده تا پس از آن با مشکل روبرو نشوید. در برخی مواقع هنگامی که نیاز به انجام چند مرحله ترمیم ریشه دندان است دندانپزشک به دلیل قرار دادن پانسمان در دهان، به بیمار توصیه می‌کند تا از مواد غذایی سفت استفاده نکند یا با طرف دیگر دهان خود غذا میل کند. پس از پر کردن کامل، دیگر نیازی به نگرانی نیست و شما می‌توانید با خیال راحت غذا بخورید.