علائم عفونت بعد از کشیدن دندان

همراه ما باشید تا از علائم عفونت بعد از کشیدن دندان و موارد دیگر که مربوط به آن هستند بیشتر بدانید. آلوئولیت التهاب در حفره دندان کشیده شده است. علامت اصلی تأخیر در بهبودی حفره، عدم وجود لخته خون، درد شدید در حفره دندان است. این عارضه خطرناک بوده و حتی می‌تواند موجب مرگ شود. بنابراین آن را جدی گرفته و در درمان آن بکوشید.

اطلاعات بیشتر: متخصص درمان ریشه دندان در تهران

علل آلوئولیت

آلوئولیت پس از کشیدن دندان ایجاد می‌شود. به طور معمول، لخته خون در بستر دندان کشیده شده ایجاد می‌شود. با نتیجه مطلوب، حفره دندان در عرض چند روز بهبود و درد شدید در عرض 1 تا 3 روز کاهش می‌یابد.

علائم آن عبارتند از بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر فکی، بوی بد دهان، ضعف، دمای بدن تا 38 درجه سانتیگراد. بدون توجه، آلوئولیت به سرعت به سینوزیت ادنتوژنیک، لثه، استئومیلیت (آسیب چرکی به بافت استخوانی فک) تبدیل می‌شود. روش اصلی درمان، تمیز کردن حفره دندان و سپس معرفی داروهای ضدعفونی‌کننده به بیمار است.

اگر لخته خون تشکیل نشده، جابه‌جا شده باشد یا محکم به لبه‌های زخم نچسبد، عفونت به داخل سوراخ نفوذ کرده و آلوئولیت رخ می‌دهد. که زمان بهبودی به تأخیر می‌افتد.

اکثر بیماران قبل از آلوئولیت، دندان‌های تروماتیک پیچیده، عمدتاً دندان‌های عقل و دندان‌های آسیاب پایین را کشیده‌اند. عامل محرک می‌تواند یک خطای پزشکی باشد. عدم رعایت قوانین آسپسیس در حین کشیدن دندان، حذف ناقص قطعات دندان و مصرف بیش از حد داروی بی‌حسی می‌توانند باعث ایجاد علائم عفونت بعد از کشیدن دندان شوند.

در صورت عدم رعایت نکات بعد از کشیدن دندان، شستن لخته خون و نمایان شدن سطح زخم رخ می‌دهد. موارد زیر می‌تواند علائم عفونت بعد از کشیدن دندان را تشدید کنند:

• شستشوی مکرر دهان
  • بهداشت ضعیف دهان و دندان
  • آسیب غذایی
  • سوءمصرف الکل

آلوئولیت توسط بیماری‌های التهابی حفره دهان و پوسیدگی درمان نشده دندان‌های مجاور ایجاد می‌شود. وضعیت‌های نقص ایمنی، بیماری‌های عفونی، دیابت شیرین و اختلالات انعقاد خون از عوامل تحریک‌کننده مهم در ایجاد آلوئولیت در نظر گرفته می‌شوند.

علائم عفونت بعد از کشیدن دندان

علائم آلوئولیت

پس از کشیدن دندان‌درد شدید معمولاً در طول روز ادامه دارد. با پیشرفت بهبود، شدت درد کاهش می‌یابد و در عرض 1 تا 3 روز کاملاً ناپدید می‌شود. علائم عفونت بعد از کشیدن دندان، در روزهای 3-5، درد شدید ضربان دار در محل دندان کشیده شده احساس می‌شود. با پیشرفت فرآیند عفونی- التهابی، درد تشدید شده و به نیمه آسیب دیده صورت گسترش می‌یابد.

هنگام معاینه حفره دهان، لثه‌های متورم هیپرمی‌ (قرمز شده) کشف می‌شود. لخته خون در حفره وجود ندارد یا تا حدی حفظ شده و با یک پوشش خاکستری پوشیده شده است. در لمس، غدد لنفاوی زیر فکی بزرگ حس می‌شوند.

بیماران از طعم نامطبوع در دهان، بوی بد دهان و افزایش ترشح بزاق شکایت دارند. به دلیل درد مداوم، اشتها کاهش می‌یابد و خواب شبانه مختل می‌شود. در این حالت حتی دندان‌ها به غذای سرد و گرم بیش از حد حساس هستند.

تشخیص آلوئولیت

متخصص درمان ریشه دندان در غرب تهران می‌تواند آلوئولیت را تشخیص دهد و تشخیص را بر اساس شکایات بیمار و نتایج معاینه خارجی حفره دهان تأیید کند. پس از معاینه، روند بهبود طولانی سوراخ در محل کشیدن دندان و عدم وجود لخته خون کشف می‌شود. در شکل مزمن آلوئولیت، حفره بدون بافت گرانوله است و استخوان قابل مشاهده است.

درمان آلوئولیت

هدف از درمان از بین بردن عفونت، جلوگیری از عوارض و حفظ سلامت دندان است. روش اصلی درمان کورتاژ (خراش دادن) حفره دندان است. سوراخ از کانون‌های عفونت، بافت نکروزه و تکه‌های دندان پاک می‌شود. سپس با محلول آنتی‌بیوتیک شسته می‌شوند. در صورت درد شدید، عمل تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.

برای تسریع بهبود زخم از ژل‌های ضدالتهاب و ویتامین A به صورت موضعی استفاده شده و برای کاهش شدت درد، مسکن موضعی تجویز می‌شود.

اگر تمام توصیه‌های متخصص درمان ریشه دندان در صادقیه رعایت شده و درمان به موقع شروع شود، امکان دستیابی به بهبودی کامل، بهبودی پایدار و طولانی مدت وجود دارد. به طور کلی، پیش‌آگهی آلوئولیت مطلوب است و بیشتر به وضعیت سیستم ایمنی، وجود بیماری‌های هم‌زمان و همچنین جستجوی به موقع کمک پزشکی و درمان کافی بستگی دارد.

در این مطلب به علائم عفونت بعد از کشیدن دندان اشاره شد است. آلولیت یکی از عارضه‌هایی است که شاید پس از کشیدن دندان برای شما هم اتفاق بیفتد و بسیار دردناک باشد. در این صورت مطلبی که تهیه کرده‌ایم به شما در تشخیص و راه‌هایی برای کاهش درد کمک می‌کند.