علامت اصلی عفونت ریشه دندان

علامت اصلی عفونت ریشه دندان: عفونت و التهاب ریشه دندان‌ها یکی از مشکلات جدی است که ممکن است هر فردی در طول زندگی به آن مبتلا شود. در صورتی که عفونت دندان درمان نشود می‌تواند باعث تخریب دندان‌های کناری یا از بین رفتن تاج دندان شود.

در نظر داشته باشید امروزه یکی از مهم‌ترین معضلاتی که در کلینیک‌های دندانپزشکی شاهد آن هستیم، ایجاد عفونت ریشه دندان است. روش‌های مختلفی برای درمان این مشکل وجود دارد که بهترین آن مراجعه به کلینیک دندانپزشکی و درمان صحیح و اصولی این مشکل است.

علت‌ اصلی ایجاد عفونت ریشه دندان

اصلی‌ترین علت ایجاد عفونت ریشه دندان به دلیل نفوذ باکتری‌ها است. باکتری‌ها از طریق حفره‌هایی که در دندان به جهت پوسیدگی ایجاد شده‌اند، وارد مینای دندان می‌شوند.

سپس عاج دندان را درگیر کرده و در نهایت به پالپ دندان نفوذ می‌کنند. پس از گذشت مدتی از درگیر شدن پالپ دندان که قسمت اصلی و نرم دندان می‌باشد، علائم عفونت و التهاب بروز کرده و فرد با مشکلاتی مانند درد شدید، ورم و التهاب لثه مواجه می‌شود.

عدم رعایت صحیح بهداشت و استفاده نکردن از مسواک استاندارد را می‌توانیم از دیگر علت‌های اصلی به وجود آمدن عفونت ریشه دندان نام ببریم.

علاوه بر این، نداشتن تغذیه صحیح و استفاده مداوم از نوشیدنی‌های بسیار داغ یا بسیار سرد نیز می‌تواند بافت دندان را سست کرده و سبب نفوذ بیشتر باکتری‌ها و میکروب‌ها به ریشه دندان شوند.

بیشتر بخوانید: روش جدید درمان ریشه دندان

علامت اصلی عفونت ریشه دندان

علائم ایجاد عفونت ریشه دندان کدام است؟

عفونت ریشه دندان می‌تواند علائم گوناگونی داشته باشد که در ادامه رایج‌ترین و مهم‌ترین آنها را به شما معرفی می‌کنیم:

• احساس دردهای زیاد در ناحیه آسیب دیده
  • مشکلات بلع
  • بی‌خوابی
  • تورم در لثه، گونه و صورت
  • متورم شدن غدد لنفاوی
  • داشتن طعم ناخوشایند درون دهان
  • حساسیت شدید به مایعات گرم یا سرد
  • عدم توانایی در جویدن غذا
  • ایجاد برجستگی در قسمتی از لثه
  • درد دندان هنگام صحبت کردن

در صورتی که همه یا برخی از علائم ذکر شده را داشتید بهتر است به منظور بررسی وضعیت سلامت ریشه دندان، به کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر وثوقی در تهران مراجعه کنید.

در نظر داشته باشید اگر ریشه دندان شما عفونت کرده باشد در همان مراحل ابتدایی می‌توان با هزینه‌ای مناسب و در کمترین زمان آن را ترمیم کرد و از آسیب دیدن تاج دندان پیشگیری نمود.

عوارض عفونت ریشه دندان چیست؟

عدم اهمیت به عفونت ریشه دندان می‌تواند عوارض فراوانی برای انسان به همراه داشته باشد. برای مثال در برخی مواقع عفونت ریشه سبب آبسه می‌شود که در صورت تخلیه نشدن آن، ممکن است عفونت وارد خون شود و سپس مشکلات فراوانی برای قلب، سیستم عصبی و سیستم ایمنی بدن به وجود بیاورد.

در نظر داشته باشید عفونت ریشه دندان یکی از خطرات جدی است که ممکن است هر فردی را تهدید کند. همچنین عفونت ریشه دندان می‌تواند سبب ایجاد مشکل در غذا خوردن، جویدن و بلع شود و به همین دلیل مشکلات گوارشی نیز برای فرد به وجود می‌آورد.

پس در صورتی که متوجه این مشکل شدید بهتر است برای پیشگیری از عوارض جبران ناپذیر و خطرات جدی هرچه سریع‌تر برای درمان آن اقدام کنید.

روش های درمان عفونت ریشه دندان

مراجعه به متخصص درمان ریشه دندان بهترین و مناسب‌ترین کار در هنگام ایجاد عفونت ریشه دندان است. در صورتی که به متخصص دسترسی ندارید می‌توانید به صورت موقت و در کمترین زمان از روش‌های خانگی مانند میخک، سیر، پیاز و…. نیز استفاده کنید.

این کار سبب کاهش درد و کاهش عفونت و میکروب‌های سطح دندان می‌شود؛ علاوه بر این، از مصرف نوشیدنی‌های خیلی سرد یا خیلی گرم پرهیز کنید.

ولی بهترین کار این است که در صورت امکان هرچه سریع‌تر خود را به متخصص درمان ریشه دندان در غرب تهران رسانده و نسبت به رفع مشکل خود اقدام کنید.

روش های درمان عفونت ریشه دندان

راه‌های پیشگیری از ابتلا به عفونت ریشه دندان

بهترین و موثرترین راه برای پیشگیری از ابتلا به عفونت ریشه دندان، مراجعه منظم و مداوم به دندانپزشک است. علاوه بر این، استفاده مرتب از نخ دندان، مسواک نرم و دهانشویه می‌تواند در پیشگیری از عفونت و آبسه ریشه دندان‌ها نقش مهم و بسزایی داشته باشد.

در نظر داشته باشید اگر سالیانه یک یا دوباره به دندانپزشک برای بررسی وضعیت سلامت دندان‌های خود مراجعه کنید، از عفونت ریشه دندان یا پوسیدگی آنها جلوگیری کرده و می‌توانید تا درصد زیادی سلامت دهان و دندان خود را تضمین کنید. علاوه بر این، هزینه‌های گزاف و اضافی را تا حجم زیادی کاهش می‌دهید.