مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان عقل

در مطلب امروز قصد داریم تا از مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان عقل صحبت کنیم. اگر به تازگی این دندان را کشیده یا در روزهای آینده آن را از دهان خود خارج می‌کنید، مطالعه این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد. دندانپزشکی مدرن در تلاش است تا حد امکان برای حفظ یک دندان تلاش کند. کشیدن دندان آخرین راه‌حل است؛ اما گاهی اوقات ضروری به نظر می‌رسد. دندان عقل یکی از رایج‌ترین کاندیدها برای برداشتن است.

کشیدن دندان عقل

دندان‌های عقل اغلب باید کشیده شوند. چند دلیل مهم برای این کار وجود دارد.

• قرار گرفتن دندان عقل در انتهای دهان، بهداشت آنها را دشوار کرده و در نهایت به تخریب نسبتاً سریع مینای دندان کمک می‌کند.
  • اغلب دندان‌های عقل فضای کافی در استخوان فک ندارند و به طور ناهموار رویش می‌کنند. آن‌ها به سمت گونه یا روی دندان‌های همسایه قرار می‌گیرند و به تخریب آن‌ها کمک می‌کنند.
  • بافت ملتهب و درد در لثه نزدیک دندان عقل نیز یکی دیگر از علل کشیدن آن است.

مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان عقل

اول از همه، توصیه‌های متخصص عصب کشی دندان در تهران را دنبال کنید. پنبه‌ای که پزشک پس از جراحی در دهان می‌گذارد باید بعد از بیست دقیقه برداشته شود؛ زیرا ممکن است در بهبود طبیعی دندان اختلال ایجاد کند.

• معمولاً توصیه می‌شود به مدت 2 ساعت غذا نخورید یا دهان خود را شستشو ندهید.در 24 ساعت اول پس از مداخله، غذا را در سمت دیگر فک بجوید تا غذا وارد زخم باز نشود.
  • بیماران اغلب در مورد شستشو می‌پرسند. در روز بعد از جراحی، نیازی به شستشوی فعال نیست.
  • انجام حمام‌های غیرفعال دهان با محلول‌های ضدعفونی‌کننده (کلرهگزیدین) بعد از غذا مجاز است.
  • در روزهای 3-4، می‌توانید کلرهگزیدین را با جوشانده‌های گیاهی ضد التهابی (بابونه، مریم گلی) جایگزین کنید.
  • اگر قبل از برداشتن دندان درد یا التهاب لثه وجود داشته باشد، پزشک به احتمال زیاد یک دوره درمان ضدباکتریایی و ضدالتهابی را تجویز می‌کند.
  • برای اولین روز پس از حذف دندان عقل، می‌توانید از مسواک زدن دندان‌های واقع در کنار سوراخ خودداری کنید تا به طور تصادفی به لخته شکننده آسیب نرسانید.با این حال، در روزهای بعد، تمیز کردن دندان‌ها از پلاک، از جمله دندان‌های مجاور دندان برداشته شده بسیار مهم است.
  • پلاک میکروبی دندان‌های آلوده به راحتی به لثه منتقل شده و وارد حفره می‌شود و باعث التهاب و کند شدن روند بهبودی می‌شود.
  • همچنین پس از مدتی مراجعه مجدد به دندانپزشک برای نظارت بر توقف خونریزی و بهبود سوراخ و رفع عفونت ثانویه زخم ضروری است.

پرهیزهای بعد از کشیدن دندان عقل

در بخش زیر به چند مورد از موارد پرهیز بعد از کشیدن دندان عقل اشاره شده است:

• گرم کردن زخم، گونه یا پوست روی دندان کشیده شده اکیداً ممنوع است. نگهداری یخ در روز اول بعد از جراحی مفید است. می‌توانید یک بطری آب را در فریزر در خانه منجمد کنید، آن را در یک دستمال بپیچید و هر دو ساعت یک بار به مدت بیست دقیقه آن را به صورت خارجی روی محل برداشته قرار دهید.
  • همچنین باید از نوشیدنی‌های گرم، رفتن به باشگاه و سونا پرهیز کنید؛ زیرا این کار می‌تواند باعث خونریزی ثانویه شود.
  • شما نباید زبان، خلال دندان یا سایر اشیا را در حفره فرو کنید. زیرا این کار لخته خونی را که از حفره محافظت می‌کند از بین می‌برد.

تورم بعد از کشیدن دندان عقل

متورم شدن بافت صورت پس از جراحی غیرمعمول نیست. در اکثریت قریب به اتفاق موارد، تورم پس از برداشتن دندان‌های پایین رخ می‌دهد. این به دلیل ویژگی‌های آناتومیکی فک پایین است. تورم روز اول پس از جراحی معمولاً خطر زیادی ایجاد نمی‌کند؛ زیرا واکنش بدن به کشیدن دندان عقل است.

همچنین ممکن است هنگام باز کردن دهان و هنگام بلع درد و افزایش دمای بدن به 37.2-37.9 درجه سانتیگراد وجود داشته باشد. اما اگر تورم به مدت 2-3 روز ادامه یابد، افزایش یابد و ضربان‌دار شود، باید فوراً به متخصص جراح دندانپزشک مراجعه کنید.

کشیدن دندان عقل در کلینیک دندان‌پزشکی وثوقی

دندان‌های عقل معمولاً باید کشیده شوند. در این صورت البته بهتر است با متخصص ایمپلنت در تهران مشورت کنید. در کلینیک دندان‌پزشکی وثوقی بدون درد و با دقت بالا می‌توانید دندان عقل خود را از دهانتان خارج کنید.

در این مطلب ما از مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان عقل نکاتی را توضیح داده‌ایم. دندان‌های عقل نیاز به مراقبت دارند و در بسیاری از موارد به دلیل دسترسی سخت به آن‌ها و بهداشت ضعیف خراب شده و نیازمند حذف می‌شوند. ممکن است پس از کشیدن آن با درد یا تورم روبرو شوید.