مراقبت‌ های بعد از جراحی دندان

ما به شما در مورد مراقبت‌ های بعد از جراحی دندان در این مطلب توضیح خواهیم داد. عمل‌های پیچیده در حفره دهان اثر خود را روی بدن باقی نمی‌گذارد و بهبودی کامل در 1 روز اتفاق نمی‌افتد. چند روز یا حتی هفته‌ها طول می‌کشد تا توانبخشی و بهبود زخم‌ها انجام شود که در طی آن باید تمام دستورالعمل‌های پزشک را به شدت دنبال کرد. با ما همراه باشید تا با مراقبت های پس از جراحی دندان آشنا شوید.

اقدامات و مراقبت های مهم بعد از جراحی دندان

پس از جراحی، استراحت و مراقبت از دندان‌ها و لثه‌ها امری بسیار مهم است. با ما همراه باشید تا با این مراقبت ها آشنا شوید:

•  کنترل خونریزی

بلافاصله پس از عمل، خونریزی خفیف مجاز است و معمولاً تا پایان روز متوقف می‌شود. با این حال هنگام مسواک زدن یا تف کردن بعد از غذا خوردن، بزاق شما ممکن است رنگ صورتی داشته باشد که در 2-3 روز اول پس از جراحی طبیعی است. اگر برای چند روز خونریزی لثه داشتید، با متخصص جراح دندانپزشک مشورت کنید.

اگر خونریزی لثه رخ داد، با انگشت خود به مدت 20 دقیقه به ناحیه دردناک فشار وارد کنید. به عنوان یک اقدام اضافی، می‌توانید آب بسیار سرد را در دهان خود قرار دهید و آن را به مدت 5 دقیقه نگه دارید. شما همچنین می‌توانید یک چای کیسه ای را روی ناحیه خونریزی بگذارید.

هنگام استراحت در شب، چندین بالش زیر سر خود قرار دهید تا فک را بالا ببرد. در صورت خونریزی یک حوله بالای بالش‌ها بگذارید. با دست زدن یا دست‌کاری غیرضروری ناحیه عمل شده را تحریک نکنید. بهتر است غذا را روی نیمه سالم دندان بجوید. باید دندان‌های خود را با دقت و بدون حرکات ناگهانی بشویید.

در طول دوره توان‌بخشی سیگار را ترک کنید (یا بهتر است بگوییم به طور کلی؛ زیرا در بین افراد سیگاری است که درصد بیماری‌های لثه و دندان بالاترین درصد است). نوشیدنی را با نی ننوشید. در روز اول از مسواک زدن خودداری کنید.

• تسکین تورم و درد

درد یک واکنش طبیعی بدن به جراحی است. نکته اصلی این است که در 3-5 روز اول پس از جراحی درد از بین می‌رود و بدتر نمی‌شود. هنگام مصرف داروهای مسکن مراقب باشید. آنها می‌توانند باعث خواب آلودگی و از دست دادن تمرکز و توجه شما شوند. در طول دوره توانبخشی از رانندگی با ماشین یا دوچرخه سواری خودداری کنید.

تورم نیز طبیعی است و تا 3 روز اول پس از جراحی ثابت می‌ماند. در این مدت بیشتر از کمپرس سرد (هر 6 ساعت به مدت 20 دقیقه) استفاده کنید و به هیچ عنوان محل درد را گرم نکنید. بهتر است شب‌ها روی پهلوی سالم بخوابید.

مراقبت‌ های بعد از جراحی دندان

• پیشگیری از عفونت‌ها

در طول دوره بهبودی، ناحیه عمل شده به ویژه حساس و آسیب‌پذیر است. برای جلوگیری از ایجاد عفونت جدید، همان‌طور که قبلاً ذکر شد، غذا را فقط روی نیمه سالم دندان بجوید. از کشیدن سیگار خودداری کنید. در طول توان‌بخشی، آنتی‌بیوتیک مصرف کنید؛ آنها به سرعت از رشد میکروب‌هایی که وارد لثه شده‌اند جلوگیری می‌کنند.

برای این واقعیت آماده باشید که در 3 روز اول پس از عمل، دمای بدن ممکن است تا 38 درجه سانتیگراد افزایش یابد. اگر پس از مدت زمان مشخص شده بهبودی حاصل نشد یا درجه حرارت بالاتر از آستانه مشخص شده بود، فوراً به کلینیک تخصصی دندانپزشکی در تهران مشورت کنید.

• بهداشت دهان

به دلیل افزایش آسیب‌پذیری لثه‌ها، مسواک زدن سنتی باید برای مدتی محدود شود. از یک برس معمولی فقط برای درمان ناحیه سالم استفاده کنید. در ناحیه آسیب‌دیده، می‌توانید بقایای غذا را به آرامی با یک برس نرم جدا کنید.

در طول دوره بهبودی، شستشو با محلول‌های ضدعفونی‌کننده نشان داده شده است. یک داروی جهانی کلرهگزیدین است. محلول باید به مدت 1-3 دقیقه در محل جراحی نگه داشته شود، سپس آن را تف کنید.

تغذیه در دوران توان‌بخشی بعد از جراحی دندان

در اولین ساعات پس از جراحی، بشقاب شما باید حاوی مواد غذایی در دمای اتاق باشد. بهتر است غذای گرم را برای چند روز کنار بگذارید. در عین حال، رژیم غذایی باید متعادل باشد؛ زیرا بدن برای بازیابی به قدرت نیاز دارد. اگر رژیم لاغری دارید، آن را به طور موقت متوقف کنید.

همچنین بخوانید: متخصص درمان ریشه

در این مطلب به مراقبت‌ های بعد از جراحی دندان اشاره شد. بعد از جراحی مراقب دندان‌ها و لثه‌های خود باشید. به طور منظم به متخصص جراح و عصب کشی دندان خود مراجعه کنید، از خوددرمانی خودداری کنید و تمام دستورات پزشک را دنبال کنید. ما سعی کردیم در مطلب خود نکات اساسی و ساده را به شما توضیح دهیم. سلامت باشید.