فلوروزیس دندانی

فلوروزیس دندانی چیست؟ این عارضه یک نوع آسیب برای دندان‌ها محسوب می‌شود و ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد. برای مطالعه این که این بیماری چیست و چه علائمی دارد این مطلب را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید: متخصص عصب کشی دندان در تهران

فلوروزیس دندانی چیست؟

فلوروزیس آسیب به مینای دندان است که به دلیل وجود ترکیبات فلوراید بیش از حد در بدن، ناشی از غذا یا محیط بروز می‌کند. علامت اصلی آن ایجاد لکه‌های سفید یا زرد روی مینای دندان و به دنبال آن تخریب بافت‌های سخت دندان است. همچنین مشخص شده است که این تغییرات در همه افراد رخ نمی‌دهد؛ کودکان و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن و کاهش ایمنی مستعد آسیب‌شناسی هستند.

فلوئور یک عنصر ضروری متابولیسم مواد معدنی است. که در خون‌سازی، تشکیل بافت استخوان و دندان‌ها شرکت کرده و از ایجاد پوسیدگی جلوگیری می کند. همچنین حذف نمک‌های فلزات سنگین از بدن را تضمین می‌کند. این ترکیب شیمیایی از طریق دستگاه تنفسی، پوست و دستگاه گوارش وارد می‌شود. فلوراید در بدن انباشته می‌شود و در دندان‌ها، ساختارهای پیوندی و استخوانی تجمع می‌یابد.

فلوروزیس که روی اولین دسته از دندان‌ها در کودکان تأثیر می‌گذارد نادر است و در بیشتر موارد با جایگزینی دندان‌های آسیاب موقت خود به خود از بین می‌رود. تغییرات پاتولوژیک در هنگام رویش دندان‌های دائمی در کودکانی که در مناطقی با افزایش غلظت عنصر شیمیایی در آب زندگی می‌کنند، رخ می‌دهد. با درجه مشخصی از فلوئوروزیس، خطرات فرایندهای پوسیدگی زیاد است.

علل بیماری فلوروزیس

علت اصلی تغییرات پاتولوژیک، وجود فلوراید بیش از حد در بدن است. غلظت بهینه یک عنصر شیمیایی 1 میلی گرم در لیتر در نظر گرفته می‌شود. کودکان زیر پانزده سال در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به فلوروزیس قرار دارند که دلیل آن مینای ناکافی قوی، سطوح هورمونی ناپایدار و عدم رعایت بهداشت کافی دهان است.

از جمله دلایل اصلی ایجاد فلوئوروزیس عبارت‌اند از:

• خوردن محصولات گیاهی و حیوانی با مقدار زیاد فلوراید
  • استفاده غیرمنطقی از خمیرهای پاک‌کننده و شستشوی غنی شده با عناصر ریز
  • افزایش محتوای فلوئور در هوا
  • زندگی برای مدت طولانی در نزدیکی شرکت‌های صنعتی

علائم اصلی فلوئوروزیس

فلوروزیس که به دلیل وجود فلوراید بیش از حد در آب و غذا رخ می‌دهد، به صورت لکه‌های سفید یا نوارهای راه‌راه روی سطح گونه دندان ظاهر می‌شود. یکی از علائم بارز آن عدم درخشندگی مینای دندان و افزایش حساسیت به اثرات غذای سرد و گرم است. با پیشرفت بیماری، دندان‌ها رنگ زرد مایل به قهوه‌ای پیدا می‌کنند.

با فلوئوروزیس خفیف آثار گچی یا راه‌راه روی دندان‌های دیده می‌شوند و به صورت لکه‌های سفیدرنگ در می‌آیند. در بیشتر موارد، تغییرات به سختی قابل توجه هستند و به طور تصادفی در طول معاینه پزشکی در کلینیک تخصصی دندانپزشکی در تهران تشخیص داده می‌شوند. البته نیازی به نگرانی نیست؛ زیرا این ضایعه بیش از 25٪ از تاج را پوشش نمی‌دهد و اثرات مثبت با درمان مشاهده می‌شود.

فلوئوروزیس لکه‌دار ریز به عنوان فلوئوروزیس با شدت متوسط ​​طبقه‌بندی می‌شود که سطح دندان دارای رنگ مات یا زرد بدون درخشش طبیعی است. مشخصه آن لکه‌ها و گودال‌های قهوه‌ای به وضوح مشخص با قطر تا 1.5 میلی‌متر است.

با فلوئوروزیس فرسایشی، فرسایش به لکه‌ها و نوارها اضافه می‌شود؛ در حالی که در ناحیه آسیب، ساییدگی یا عدم وجود کامل مینای دندان وجود دارد. همچنین با تغییرات دما ممکن است بیماران درد را نیز تجربه کنند. درجه تخریب شدید با تخریب لایه محافظ و بافت‌های سخت همراه است.

اثرات فلوروزیس پیشرفته روی بیماران

قسمت تاج شکننده شده و مستعد شکستن و بریدگی می‌شود و دندان شکل غیرمعمولی به خود می‌گیرد. معاینه اشعه ایکس نقص‌های عمیق و افزایش حساسیت به محرک‌های دما را نشان می‌دهد. فلوئوروزیس شغلی با پوسیدگی دندان ظاهر می‌شود؛ در حالی که علائم مشخصه افزایش حساسیت به محرک‌های دما، لکه‌های تیره یا سفیدرنگ، رگه‌ها و فرورفتگی روی مینا ممکن است وجود نداشته باشد.

در مراحل پایانی بیماری، پوکی استخوان رخ می‌دهد، تحرک مفصل محدود می‌شود و اختلالات عملکردی عروقی مشاهده می‌شود. فلوراید اثر مخربی بر غدد پاراتیروئید دارد که منجر به اختلال در ترشح هورمون پاراتیروئید و غلظت بالای کلسیم در خون می‌شود.

فلوروزیس دندانی یکی از عارضه‌هایی است که با بروز لکه‌های سفید روی دندان تشخیص داده می‌شود. این عارضه در کلینیک توسط متخصص جراح دندانپزشک تشخیص داده شده و درمان می‌شود. ما نیز در مطلب خود به طور کلی آن را معرفی کرده و نشانه‌هایی که دارد را توضیح دادیم.