تفاوت اوردنچر با ایمپلنت

فهرست مطالب

تفاوت اوردنچر با ایمپلنت چیست؟ ایمپلنت دندانی مناسب افرادی می‌باشد که نیاز به جایگزین کردن یک یا دو دندان به جای دندان‌ های طبیعی خود دارند. اما عمل اوردنچر معمولاً برای آن دسته از افرادی انجام می‌ شود که تعداد زیادی دندان از دست داده‌اند. در واقع اوردنچر و ایمپلنت دو شیوه متفاوت در دندانپزشکی هستند که متخصص جراح دندانپزشک متناسب با نوع مشکل ایجاد شده و دندان بیمار یکی از آنها را انتخاب می‌کند. برای آنکه بهتر متوجه تفاوت بین اوردنچر و ایمپلنت شوید، با ما همراه باشید تا این دو شیوه درمانی را به صورت جداگانه تعریف کنیم.

آشنایی با اوردنچر

اوردنچر به نوعی پروتز دندانی گفته می‌ شود که می‌ تواند جایگزین تعداد زیادی از دندان‌ های آسیب دیده یا حتی کل قوس دهانی در قسمت فک بالا یا پایین شود. این شیوه از ترمیم کردن همرنگ دندان‌های طبیعی بیمار خواهد بود، بنابراین پس از انجام قابل تشخیص نیست. آنچه که مورد تمایز اوردنچر از دیگر شیوه‌های ترمیم می‌شود این است که بر روی دندان‌های بیمار به طور طبیعی دیده شده و به آسانی نمی‌توان تشخیص داد دندان فرد طبیعی نیست. اوردنچر انواع مختلفی دارد که مطابق با شرایط بیمار می‌توان آنها را انتخاب کرد و عبارتند از:

  • دندان مصنوعی کامل سنتی
  • پروتز‌های پارشیال یا پارسیل
  • اوردنچر با پشتیبانی کردن از ایمپلنت

 

تفاوت اوردنچر با ایمپلنت

 

اوردنچر برای چه کسانی مناسب نمی باشد؟

این شیوه برای افراد زیر گزینه مناسبی نمی‌ باشد:

  • افراد جوانی که در قسمت استخوان فک رشد کامل نداشته‌اند.
  • افرادی که دخانیات و سیگار مصرف می‌کنند.
  • افرادی که دچار مشکل دندان قروچه هستند و مداوم دندان‌های خود را بر روی یکدیگر فشار می‌دهند.

اوردنچر مناسب چه کسانی می باشد؟

افراد زیر برای انجام دادن اوردنچر مناسب هستند:

  • افرادی که دارای لثه‌های بدون عفونت و سالم می‌باشند.
  • افرادی که دارای استخوان فک محکم هستند.
  • افرادی که می‌توانند از لثه و دیگر تجهیزات قرار گرفته در داخل دهان مراقبت کنند.

آشنایی با ایمپلنت

ایمپلنت یا درون کاشت به نوعی ابزار دندانپزشکی گفته می‌شود که جهت جایگزین کردن یکی از اعضای زیستی افراد، حمایت کردن از یک ساختار آسیب دیده و یا تقویت کردن همان ساختار در دهان بیمار انجام می‌شود.

ایمپلنت دندانی به صورت یک قطعه تو خالی فلزی می‌باشد که از جنس تیتانیوم است. این قسمت نقش ریشه دندان را ایفا کرده و در داخل استخوان لثه قرار می‌گیرد. سه ماه زمان لازم است تا این قطعه به قسمت استخوان به خوبی جوش بخورد، سپس یک قطعه دیگر به نام اباتمنت بر روی آن قرار گرفته و قالب‌گیری خواهد شد و در نهایت نیز روکش انجام می‌شود. ایمپلنت یک شیوه استاندارد جهت برخی از مشکلات رایج در روند کاشت دندان می‌باشد. سه روش اصلی و متفاوت برای این کار مطرح می‌شود که عبارتند از:

  • بریج دندان
  • ایمپلنت دندان
  • پروتز مصنوعی غیر ثابت

کاشت دندان قطعاً مزیت زیادی برای افرادی خواهد داشت که دندان‌های خودشان را به هر علتی از دست داده‌اند که یکی از آنها ایجاد زیبایی ظاهری بهتر و حفظ کردن سلامت می‌باشد. زیرا با جایگزین کردن یک دندان مصنوعی دندان‌های مجاور نیز حفظ شده و از تحلیل رفتن قسمت استخوان فک جلوگیری می‌ شود، حتی صحبت کردن و جویدن غذا نیز برای بیمار آسان‌تر خواهد شد.

 

تفاوت اوردنچر با ایمپلنت

 

تفاوت اوردنچر با ایمپلنت

به طور کلی دو روش ایمپلنت و اوردنچر در موارد زیر با یکدیگر اختلاف دارند:

  1. موارد استفاده

ایمپلنت برای آن دسته از افرادی مناسب است که یک یا دو دندان خودشان را از دست داده‌اند و قصد ترمیم یا جایگزینی آنها را دارند. در واقع برای چنین مواقعی بهترین و موثرترین روش ایمپلنت است، اما اوردنچر در مواقعی استفاده می‌ شود که بیمار تعدادی از دندان‌ های خودش را از دست داده است.

  1. نحوه جایگزینی

تفاوت دیگر بین ایمپلنت و اوردنچر این است که ایمپلنت در داخل استخوان فک قرار می‌گیرد، یعنی دندان‌ های ایمپلنتی پایه‌ ای دارند که مانند ریشه دندان می‌ باشد که این قسمت توسط متخصص ریشه دندان در داخل فک بیمار قرار می‌ گیرد. پس از این جایگزینی در مراحل بعدی بر روی آن یک روکش قرار گرفته و ترمیم دندان کامل می‌ شود.

  1. تفاوت در هزینه‌ ها

اگر بیمار تعداد زیادی دندان از دست داده باشد، در این حالت به هیچ وجه ایمپلنت را توصیه نمی‌ کنیم. چون این کار برای تک تک دندان‌ ها سخت و هزینه بر خواهد بود. به همین دلیل از شیوه پروتز استفاده می‌ شود، حتی گاهی ممکن است این پروتز‌ها با استفاده از چندین ایمپلنت در قسمت فک بیمار ثابت شود.

نتیجه گیری

در این مطلب به سوال تفاوت اوردنچر با ایمپلنت چیست؟ پاسخ داده شد. ایمپلنت دندانی بیشتر برای جایگزینی یک یا چند دندان تنها مناسب است، در حالی که اوردنچر معمولاً برای افرادی که نیاز به جایگزینی تعداد زیادی از دندان‌های خود دارند، استفاده می‌شود. این دو روش به طور کلی برای حل مشکلات زیبایی و سلامت دهان و دندان ها انجام می‌شوند. هرکدام از این روش‌ها به نیازها و شرایط بالینی هر فرد بستگی دارد. متخصص جراح دندانپزشک در کلینیک تخصصی دندانپزشکی در تهران با توجه به شرایط هر بیمار، روش مناسب را پیشنهاد می‌دهد. انتخاب مناسب بین ایمپلنت و اوردنچر بستگی به تعداد و شرایط دندان‌های از دست رفته و نیازهای بیمار دارد.