جراحی دندان عقل نهفته

فهرست مطالب

در این مطلب به دلیل اهمیت جراحی دندان عقل نهفته اشاره شده است. نام حرفه‌ای دندان عقل عدد هشت است. این ویژگی از اجدادمان به ما منتقل شد؛ یعنی زمانی که مردم غذاهای سفت و جامد می‌خوردند. برای جویدن برخی غذاها تاج‌های متراکم و سفت لازم بود؛ با این حال توسعه تمدن بر ساختار فک تأثیر گذاشته است؛ امروزه مردم غذاهای نرم و فراوری شده می‌خورند. به عبارت دیگر، ما در واقع نیازی به آخرین واحدهای دندانی نداریم و ظاهر آنها هیچ سودی ندارد.

همچنین بخوانید: بهترین متخصص درمان ریشه دندان

دلیل اهمیت جراحی دندان عقل نهفته چیست؟

مشکلات دندان‌ها نیز به این دلیل است که فک فرد باریک‌تر شده است؛ بنابراین فضایی برای رشد طبیعی باقی نمی‌ماند. علاوه بر این، محل قرارگیری هشت‌ها به گونه‌ای است که رسیدن به آنها در طول درمان می‌تواند دشوار باشد. ریشه‌های تاج هشتم شکل پیچیده و منحنی دارد که برداشتن آن را دشوار می‌کند. به همین دلیل اغلب نیاز به مداخله جراحی دارد. حتی اگر دندان عقل برای عملکرد طبیعی فک ضروری تلقی نمی‌شود؛ اما همچنان می‌تواند مفید باشد.

اول از همه، آن‌ها آخرین واحدها تاج‌های باقی مانده را ثابت می‌کنند و از شل شدن آنها جلوگیری می‌کنند. در برخی موارد از شکل هشت برای نصب پل‌ها استفاده می‌شود و یا حتی به قسمت کاربردی ردیف تبدیل می‌شود. به‌عنوان‌مثال، اگر قسمت جویدنی ردیف برداشته شود، دندان عقل می‌تواند به هفت کامل تبدیل شود. برداشتن این تاج‌ها بدون هیچ دلیل مشخصی ارزش ندارد؛ زیرا برای حمایت از کل فک و دندان مورد نیاز هستند.

 

جراحی دندان عقل نهفته

 

مشکلات دندان عقل نهفته

ایمپاکشن وضعیتی است که در آن دندان رشد کرده است؛ اما زیر بافت لثه پنهان شده و به رشد خود ادامه می‌دهد. گاهی نیز دندان زیر لثه پنهان شده و قابل مشاهده نیست. این باعث شکستن بافت نرم لثه می‌شود تا دندان به سمت بیرون رشد کند.

نهفتگی جزئی استخوان نیز دیده شده است که در این حالت دندان زیر هود و زیر استخوان قرار دارد؛ با این حال، پوشش استخوان فک جزئی است. لثه باید بریده شود و سپس دندان خارج شود.

فرورفتگی کامل استخوان در لثه هم یکی از مشکلاتی است که باید برای جلوگیری از بروز آن حتماً دندان عقل نهفته خود را جراحی کنید. در این حالت دندان به طور کامل زیر استخوان فک پنهان می‌شود. این یک وضعیت بسیار پیچیده است که به یک روش پیچیده نیز نیاز دارد؛ با این حال، کشیدن دندان بسیار حیاتی است. اگر اقدامات حذف انجام نشود، درد طولانی مدت را برای مدت بسیار طولانی تجربه خواهید کرد.

هنگامی‌که یک دندان در حالت رویش قرار دارد، برداشتن آن دشوارتر از حد معمول نیست؛ با این حال برداشتن یک دندان کاملاً پنهان به جراحی پیچیده نیاز دارد.

چه زمانی برداشتن دندان عقل ضروری است؟

برداشتن دندان آسیاب سوم زمانی تجویز می‌شود که شروع به ایجاد ناراحتی برای بیمار، ایجاد درد شدید و ایجاد تعدادی از مشکلات کند. در بخش زیر به ضرورت برداشتن دندان عقل اشاره شده است:

  • اگر دندان عقل در بیمار دارای کیست یا عفونت شده باشد.
  • بیماری‌های لثه و عفونت‌های ناشی از باکتری‌هایی که در دندان‌های عقل نیمه رویش شده به دام افتاده‌اند.
  • شلوغی دندان‌های مجاور که می‌تواند منجر به آسیب شود و ظاهر لبخند را تحت‌تأثیر قرار دهد.
  • اگر درد، کیست، عفونت‌های مکرر، پوسیدگی دندان یا تومور وجود داشته باشد.

آیا همه دندان‌های عقل باید به طور هم‌زمان برداشته شوند؟

با مشورت متخصص ایمپلنت در تهران هشت‌ها را می‌توان در یک عملیات حذف کرد؛ با این حال مداخله را می‌توان به دو یا چند عمل نیز تقسیم کرد. عمل برداشتن همه دندان‌ها به یکباره می‌تواند بار بسیار بزرگی برای بدن باشد؛ زیرا زخم در محل جراحی سیستم ایمنی را با چالش مواجه می‌کند. به همین دلیل، این کار برای همه مناسب نیست.

اگر دندان عقل در چند جلسه برداشته شود، معمولاً با فاصله چند هفته از یکدیگر فاصله می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال، در هر جلسه دو دندان برداشته می‌شود. این روش باعث تسریع بهبود زخم و کاهش خطر عوارض می‌شود.

در چه مواردی دندان عقل نباید کشیده شود؟

برخی موارد خاص و حساس هستند که کشیدن دندان عقل خطرات بیشتری برای بیمار فراهم می‌کند. این موارد عبارت‌اند از:

  • تومور در ناحیه جراحی
  • بعد از انفارکتوس
  • بیماری‌های کبد و کلیه
  • هموفیلی
  • واکنش‌های منفی به بیهوشی
  • فرایندهای عفونی
  • دوره بارداری و شیردهی

 

جراحی دندان عقل نهفته

 

سخن پایانی

در این مطلب به دلیل اهمیت جراحی دندان عقل نهفته اشاره شد. کشیدن دندان عقل روشی است که شاید برای سلامتی شما ضروری باشد؛ با این حال تصمیم به انجام این عمل باید با مشورت یک متخصص عصب کشی دندان در تهران یا جراح واجد شرایط گرفته شود. در نظر گرفتن تمام خطرات و موارد منع مصرف و همچنین بحث در مورد گزینه‌های درمانی و روش‌های جایگزین در صورت وجود، مهم است. به یاد داشته باشید که معاینات پیشگیرانه و مراقبت‌های منظم از دندان می‌تواند به جلوگیری از بسیاری از مشکلات مرتبط با دندان عقل کمک کند.