دلایل ایجاد آبسه لثه

فهرست مطالب

دلایل ایجاد آبسه لثه چیست؟ مشکل رایجی که به عنوان آبسه لثه در بین افراد وجود دارد، به دلایل مختلفی از جمله مراقبت نادرست از لثه و دندان‌ ها، عدم رعایت کردن بهداشت دهان و دندان، مسواک زدن نامرتب و غیره ایجاد می‌ شود. یعنی عدم توجه به بهداشت و سلامت دهان قطعاً بیماری‌ هایی مانند پوسیدگی دندان و آبسه دهانی و لثه را رقم می‌ زند. به همین دلیل است که هنگام مراجعه به مرکز تخصصی درمان ریشه دندان و لثه‌ ها از مهم‌ ترین توصیه‌ های متخصص جراح دندانپزشک رعایت کردن بهداشت دهان می‌ باشد. اما به هر حال دلایل دیگری نیز وجود دارد که ممکن است موجب آبسه لثه شود. در این مقاله این دلایل مهم را بررسی می‌ کنیم.

آشنایی با دلایل ایجاد آبسه لثه

در بخش زیر به چند مورد از دلایل ایجاد آبسه لثه اشاره شده است:

  • عدم رعایت بهداشت دهان

رعایت نکردن بهداشت دهان مشکلات متعددی از جمله آبسه لثه و و دهانی و بسیاری از بیماری‌ های لثه، خرابی و پوسیدگی دندان‌ ها و غیره را رقم می‌ زند. که در صورت ادامه پیدا کردن ممکن است شما دچارات مشکلات حاد در این زمینه شده و حتی دندان‌ های خودتان را از دست بدهید. بنابراین اولین و مهم‌ ترین نکته جهت پیشگیری از ایجاد آبسه لثه این است که شما توجه ویژه به بهداشت دهان و دندان خود داشته باشید.

حتی اگر در شرایط به وجود آمدن برخی از مشکلات در دندان و ریشه آن به متخصص ریشه دندان مراجعه کنید، اولین توصیه برای برطرف کردن مشکل به وجود آمده رعایت بهداشت دهان و دندان می‌ باشد. که شامل موارد زیر می‌ شود:

  1. مسواک زدن مرتب و به موقع پس از صرف هر وعده غذایی و نوشیدنی‌ های رنگی
  2. کشیدن نخ دندان به صورت مرتب و منظم
  3. استفاده از دهان شویه مناسب
  4. پرهیز از استفاده بی‌ رویه مواد غذایی مضر از جمله نوشابه و دیگر نوشیدنی‌ های رنگی و مواد غذایی حاوی قند

حال تصور کنید که فرد غذایی مضر مانند نوشیدنی‌ ها و خوراکی‌ های حاوی قند را مصرف کرده است. اما به دنبال آن توجهی به بهداشت دهان و دندان خود ندارد چه اتفاقی پیش می آید؟ در چنین حالتی مواد غذایی در قسمت‌ های مختلف دهان به ویژه لا به‌ لای دندان‌ ها تجمع پیدا می‌ کند. که این موضوع موجب رشد بیش تر باکتری‌ های مضر خواهد شد. به دنبال آن در بخش‌ های مختلف دهان از جمله لثه‌ ها عفونت به وجود می‌ آید. این عفونت بسیار آزار دهنده است و منجر به آبسه خواهد شد که شما می‌ توانستید با رعایت کردن نکات بسیار راحت در خصوص بهداشت دهان از بروز آن پیشگیری کنید.

 

دلایل ایجاد آبسه لثه

 

  • تغذیه و رژیم غذایی نامناسب

اگر به علت وجود هر گونه مشکلی در قسمت دهان و دندان و حتی لثه‌ ها به یک مرکز تخصصی عصب کشی دندان یا دیگر کلینیک‌ ها مراجعه کنید یک توصیه برای شما خواهند داشت. آن هم این است که تغذیه و رژیم غذایی نامناسب خودتان را کنار گذاشته و یک رژیم غذایی مناسب را جایگزین آن کنید. حال ممکن است بپرسید رژیم غذایی نامناسب چیست و شامل چه نوع از مواد غذایی می‌ باشد. آن دسته از نوشیدنی‌ ها و غذاهایی که حاوی مقادیر بالایی قند شیرینی هستند و برخی از نوشیدنی‌ ها مانند نوشابه‌ های گازدار حفره‌ های دندانی را بر روی دندان‌ های شما ایجاد می‌ کنند. که به مرور زمان پیشرفت کرده و علاوه بر پوسیدگی و از بین بردن دندان‌ ها، آبسه لثه را برای شما رقم می‌ زند.

به همین دلیل پیشنهاد می‌ کنیم جهت پیشگیری از چنین مشکلاتی و در صورت مواجه شدن با آن حتماً نگاهی به رژیم غذایی خود داشته باشید. همچنین مواد غذایی و نوشیدنی‌ های ذکر شده را از سبد غذایی روزانه خودتان حذف کنید.

  • خشکی دهان

گاهی به علت مصرف برخی از داروها خشکی دهان رخ می‌ دهد که این عامل به خودی خود موجب بروز آبسه دهان، آبسه لثه، پوسیدگی و از بین رفتگی دندان خواهد شد. اگر ناچار به استفاده از این نوع داروها هستید، برای پیشگیری از آبسه لثه حتماً از راهنمایی و مشاوره یک متخصص جراح دندانپزشک کمک بگیرید. که در صورت بروز نیز حتماً باید به یک مرکز تخصصی و متخصص ریشه دندان مراجعه کنید. تا مشکل به وجود آمده را برای شما برطرف کند. چون دندانپزشک در چنین مواقعی می‌تواند راه حل‌های درست و مناسب را جهت برطرف کردن خشکی دهان به شما پیشنهاد دهد.

 

دلایل ایجاد آبسه لثه

 

نتیجه گیری

در این مطلب به سوال دلایل ایجاد آبسه لثه چیست؟ پاسخ داده شد. حفظ بهداشت دهان و دندان باعث جلوگیری از بسیاری از مشکلات احتمالی مانند آبسه لثه می‌شود. مراقبت دوره‌ای از دهان و دندان‌ها، مسواک زدن منظم، استفاده از نخ دندانی و استفاده از آب‌لوله‌ای مناسب از عملکرد لثه و بهداشت دهان حفاظت می‌کند. همچنین، مراقبت از لثه‌ها و دندان‌ها می‌تواند به پیشگیری از پیشرفت بیماری‌های لثه کمک کند.