روش‌های بالا بردن استحکام دندان

فهرست مطالب

در این مطلب به روش‌های بالا بردن استحکام دندان اشاره شده است. لبخند زیبا کلید سلامتی محسوب شده، باعث اعتماد به نفس می‌شود و توجه دیگران را به خود جلب می‌کند. مشکل مرتبط با مینای دندان نازک می‌تواند عزت نفس هر یک از ما را کاهش دهد. به هر حال، سطح دندان آسیب دیده می‌تواند منجر به تیره شدن، حساسیت بیش از حد یا ترک خوردن شود. زمان در چنین شرایطی کمکی نمی‌کند و مینای دندان به خودی خود بازسازی نمی‌شود. برای این کار باید به روش‌های دیگر متوسل شوید.

روش‌های بالا بردن استحکام دندان

چگونه مینای دندان را تقویت کنیم؟

بیایید به مؤثرترین روش‌های بالا بردن استحکام دندان در مرکز تخصصی درمان ریشه دندان نگاه کنیم:

  • فلورایداسیون دندان

فلوراید مفیدترین ماده معدنی است که دندان‌های ما را با مولکول‌های ترمیمی تغذیه می‌کند. فلوئور در فرآیندهای بیوشیمیایی بدن ما نقش دارد. نسبت این ماده معدنی موجود در خمیردندان بسیار کم است. بنابراین برای اشباع نواحی خاصی از دندان با فلوراید، عمل فلورایداسیون انجام می‌شود. این روش منحصراً در کلینیک‌های دندانپزشکی انجام می‌شود.

برای فلورایداسیون عمیق دندان‌ها از مینای خاصی استفاده می‌شود که در آن غلظت یون فلوراید چندین برابر بیشتر از فلورایداسیون معمولی است. این ماده با نفوذ به ریز منافذ مینای دندان، آنها را مهروموم کرده و از آنها در برابر انواع مختلف تأثیرات منفی محافظت می‌کنند. این روش مؤثرتر و طولانی مدت تلقی می‌شود.

  • رمینرالیزاسیون دندان

این روشی برای بازسازی ساختار معدنی دندان و تراکم مینای نازک شده است. ترکیبات شیمیایی، در تعامل با یکدیگر، لایه مینای دندان را با عناصر معدنی مانند کلسیم و فسفات‌ها اشباع می‌کنند. حفره‌های ایجاد شده در شبکه کریستالی محکم بسته شده‌اند. روش مشابهی در هنگام دمینرالیزاسیون، یعنی در هنگام تشکیل حفره‌های پوسیدگی در دندان و افزایش حساسیت به انواع مختلف محرک‌ها، انجام می‌شود. این روش شامل استفاده از محافظ‌های دهان فردی است که با یک ژل مخصوص پر شده است. جلسه رمینرالیزاسیون زمان زیادی می‌برد؛ اما نتیجه خوبی را تضمین می‌کند.

  • کاشت مینا برای کاهش پوسیدگی

روش پیشنهادی در دندانپزشکی مدرن و کلینیک تخصصی دندانپزشکی در تهران انجام می‌شود و نوآورانه و در نتیجه گران است. کاشت معمولاً در صورتی انجام می‌شود که سطح دندان به شدت آسیب دیده باشد یا سطح وسیعی از مینای دندان نیاز به ترمیم داشته باشد. ویژگی‌های مواد کاشته شده تا حد امکان به خواص فیزیکی بافت‌های دندانی نزدیک است. دارویی که روی دندان اعمال می‌شود، با ترکیب طبیعی مینا سازگار شده و در سطح مولکولی با آن ترکیب می‌شود. علاوه بر ترمیم، کاشت به طور ایده آل برای تغییرات رنگ دندان آسیب دیده نیز می‌تواند مؤثر باشد.

  • داشتن رژیم غذایی متعادل

رژیم غذایی باید حاوی غذاهایی باشد که لایه بالایی دندان را تقویت می‌کند. غذایی که به بازسازی مجدد مینای دندان کمک می‌کند، محصولات لبنی و انواعی هستند که کلسیم و فسفر کافی دارند.

کرفس حاوی مقدار زیادی فیبر است که از تشکیل پلاک جلوگیری می‌کند. با جویدن آهسته کرفس، لثه‌های شما ماساژ خوبی می‌گیرند. در نتیجه، جریان خون افزایش می‌یابد و تولید فعال بزاق رخ می‌دهد. جعفری دارای خواص ضدباکتریایی است. استفاده منظم از آن از ایجاد عفونت در حفره دهان جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این چای سبز به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌ها، فلوراید و پلی‌فنول‌ها معروف است. ماده دوم به طور فعال با چسبیدن پلاک مبارزه می‌کند. اسید مالیک در توت‌فرنگی یافت می‌شود. اسید از تشکیل پلاک روی دندان‌ها جلوگیری می‌کند. توت‌فرنگی همچنین سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان است که به تقویت مینای دندان کمک می‌کند.

ماهی، زرده تخم‌مرغ و روغن ماهی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. ویتامین D موجود در این غذاها در تنظیم پروتئین‌ها نقش دارد و پروتئین‌ها، همان‌طور که می‌دانید، مینای دندان را تشکیل می‌دهند. برای تقویت دندان مصرف ویتامین K همراه با ویتامین D مفید است. این مواد مفید در پنیر سفت، زرده تخم‌مرغ و کلم یافت می‌شود.
روش‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها

پیشگیری همیشه آسان‌تر و در دسترس تر است؛ بنابراین بیایید تعدادی از روش‌های ساده‌ای که باید روزانه برای تقویت مینای دندان انجام شوند را فهرست کنیم.

  • خمیردندان‌های حاوی فلوراید و کلسیم استفاده کنید.
  • به طور منظم (هر 6 ماه یکبار)به متخصص جراح دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • در مصرف قهوه و چای زیاده‌روی نکنید.
  • در استفاده از خمیرهای سفیدکننده زیاده‌روی نکنید.
  • مصرف شیرینی را محدود کنید.
  • یک سبک زندگی سالم داشته باشید و سیگار را ترک کنید.

روش‌های بالا بردن استحکام دندان

همچنین بخوانید: متخصص عصب کشی دندان

سخن پایانی

به یاد داشته باشید، شما فقط یک سلامتی دارید که در داروخانه‌ها فروخته نمی‌شود؛ بنابراین از کودکی مراقب سلامت دندان‌های خود باشید. روش‌های بالا بردن استحکام دندان در این مطلب توضیح داده شده‌اند.