عوامل مؤثر در نکروز دندان

فهرست مطالب

در این مطلب به عوامل مؤثر در نکروز دندان اشاره شده است. نکروز دندان موجب از بین رفتن و مرگ عصب دندانی می‌ شود که هیچ گونه دردی به همراه ندارد. طی این اتفاق، دندانی که دچار نکروز شده باشد به تشخیص متخصص ریشه دندان کشیده یا ترمیم خواهد شد. گاهی مواقع ما به علت شدت دندان درد به متخصص جراح دندانپزشک مراجعه می‌ کنیم، اما همیشه به این حالت نیست و گاهی ممکن است به علت ترمیم کردن یک پوسیدگی بسیار جزئی که هیچ گونه دردی به همراه ندارد، به دندانپزشک مراجعه کرده باشیم و در کمال ناباوری دندانپزشک به ما عصب کشی دندان را پیشنهاد می‌ دهد که به این حالت نکروز یا مرگ دندان گفته می‌ شود.

یعنی اگر عصب‌ های قسمت پالپ دندان مرده باشند، به این حالت نکروز می‌ گویند. دندانی که دچار نکروز شده باشد، به این معناست که هیچ گونه گردش خونی در داخل آن جریان ندارد. با ما همراه باشید تا با عواملی که نکروز دندانی تاثیر می گذارند آشنا شوید.

چه عواملی باعث نکروز دندان می شود؟

از عوامل موثر در روند نکروز دندان موارد زیر هستند:

  • پوسیدگی دندان

مهم ترین علت در روند نکروز دندان پوسیدگی آن ها می‌ باشد. یعنی وقتی دندان‌ های شما به هر دلیلی دچار جرم یا پوسیدگی شود، بر روی سطح آن ها پلاک تشکیل می شود. همچنین فعالیت باکتری‌ ها در قسمت خارجی موجب ضعیف شدن مینای دندان و در نهایت نیز وارد شدن آسیب به پالپ آن خواهد شد.

در ابتدا سیستم ایمنی بدن با فعالیت باکتری‌ ها مقابله می‌ کند، اما پس از گذشت زمان بافت‌ های زنده دندان عفونی شده و در نهایت نیز نکروز رخ می‌ دهد. که در چنین حالتی متخصص ریشه دندان به فکر جایگزین کردن آن خواهد بود.

  • آسیب یا ترومای دندان

ضربه‌ های ناگهانی که احتمال دارد به دندان وارد شود، موجب شکستگی آن ها، پاره شدن برخی از رگ‌ های خونی و حتی نابودی بافت عصبی آن خواهد شد. به طوری که اگر این مشکل در زمان کوتاهی درمان نشود، قطعاً مانع ورود خون به قسمت‌ های داخلی و عصب دندان می شود. که در نهایت پالپ دندان به علت عدم ارتباط با این جریان خون دچار آسیب می‌ شود. در چنین حالتی دندان ها در برابر فعالیت باکتری‌ ها نمی‌ توانند عملکرد مناسبی نشان دهند و در نهایت نکروز دندان رخ می‌ دهد.

 

عوامل مؤثر در نکروز دندان

 

  • علت اصلی ایجاد نکروز

مشکلی که در روند ایجاد نکروز وجود دارد این است که می‌ تواند به سرعت در داخل بافت‌ های دندانی پیشرفت کند. به این ترتیب پوسیدگی دندان را در مدت زمان کوتاه رقم می‌ زند و در نهایت نیز فرد مجبور خواهد بود نسبت به درمان آن اقدام کند. زیرا در غیر این صورت ممکن است به طور کامل دندان شما از بین برود. پوسیدگی دندان نیز به عوامل مختلفی مانند عفونت، باکتری و میکروب بستگی دارد.

بنابراین وقتی که این سه نوع عامل مهم و اصلی پوسیدگی دندان را رقم بزند، بدن شما برخی مواد ضد درد را ترشح می‌ کند که مانع از احساس درد بر روی دندان‌ ها شود. که در نهایت برخی عوامل مخرب و خارجی کانال‌ ها و بافت‌ های دندانی را مسدود می‌ کنند، به این ترتیب شما دیگر احساس درد نخواهید داشت و به مرور نکروز پیشرفت می‌ کند.

تشخیص نکروز بر عهده متخصص درمان ریشه می‌ باشد که اگر به مرکز تخصصی درمان ریشه دندان مراجعه کنید، دندانپزشک راهکار مناسب را برای درمان آن به شما برای شما تجویز خواهد کرد.

علائم و نشانه های نکروز دندان

از جمله علائم رایج و نشانه‌ های نکروز دندان نیز موارد زیر هستند:

  • درد

در هنگام ایجاد نکروز ممکن است درد شدید یا خفیفی را احساس کنید که اگر با ایجاد عفونت همراه باشد، افزایش درد را خواهید داشت، علاوه بر آن که مشکلاتی مانند بوی بد دهان، مزه بد دهان، جوش بر روی لثه‌ ها و تورم نیز مشاهده می‌ شود که در نهایت نیز تمامی این علائم با یک آبسه همراه باشد.

  • تغییر رنگ دندان

اگر شما دچار نکروز شود، رنگ آن نیز تیره‌ تر می‌ شود. که تغییر رنگ به صورت زرد، خاکستری و یا سیاه می‌ باشد. تغییر رنگ نیز به علت مرگ سلول خونی ایجاد می‌ شود که شبیه به کبودی می‌ باشد. اگر نسبت به درمان آن اقدام نکنید به مرور زمان آشکارتر خواهد شد و در این حالت شما به اجبار باید جهت برطرف کردن آن به جراح دندانپزشک مراجعه کنید چون ظاهر بسیار نامناسبی به خود می‌گیرد.

 

عوامل مؤثر در نکروز دندان

 

نتیجه گیری

در این مطلب به سوال عوامل مؤثر در نکروز دندان چیست؟ پاسخ داده شد. نکروز دندان باعث ایجاد مشکلات جدی می‌شود. درمان مناسب این وضعیت از مهمترین نیازهای حفظ سلامت دهان و دندان است. اهمیت مراقبت از دندانها و جلوگیری از وقوع اینگونه مشکلات بسیار بالا می باشد. در صورت احساس هرگونه عدم راحتی یا مشکلات دندانی، بهترین کار این است که سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید تا اقدامات لازم انجام شود.