مراقبتهای بعد از جراحی فک

مراقبتهای بعد از جراحی فک کدامند؟ امروزه در مراکز درمانی و کلینیک‌ های دندانپزشکی جراحی‌ های مختلفی بر روی قسمت فک افراد انجام می‌ شود که در بیش تر مواقع هدف ایجاد زیبایی بیش تر و از بین بردن نواقص احتمالی در این قسمت‌ ها می‌ باشد. جراحی فک یکی از عمل‌ های رایج بین افراد است که به تشخیص متخصص جراح دندانپزشک انجام می‌ شود. شما می‌ توانید در کلینیک‌ ها و مرکز تخصصی درمان ریشه دندان این نوع عمل‌ ها را نیز انجام دهید.

اما موضوع مهم در این رابطه مراقبت‌ ها و توصیه های پزشکی می‌ باشد که باید با آن ها دقت داشته باشید. زیرا این مراقبت‌ ها علاوه بر آن که می‌ توانند در روند بهبودی جراحی فک موثر واقع شود، بیمار را در دست یابی به نتایج بهتر یاری می‌ کند. بنابراین ضروری است که شما از متخصص ریشه دندان پس از عمل جراحی اطلاعات لازم را به دست آورده و مطابق با توصیه‌ های پزشکی عمل کنید. با ما همراه باشید تا با این مراقبت ها آشنا شوید.

آشنایی با مراقبتهای بعد از جراحی فک

بعد از جراحی فک افراد باید موارد زیادی را رعایت کرده و مراقبت کنند. برخی از این مراقبت‌ ها عبارتند از:

• خود داری از مسواک زدن

در روزهای نخست که عمل جراحی فک را انجام داده‌ اید، به هیچ وجه مسواک نزنید. زیرا برخورد مسواک با این قسمت ممکن است مشکلاتی مانند خونریزی را در پی داشته باشد. حتی شما درد شدیدی را در این ناحیه احساس کنید. بنابراین به جای مسواک زدن جهت حفظ سلامت دندان‌ ها می‌ توانید روش‌ های دیگری را مانند قرقره کردن آب نمک یا هر روشی که پزشک توصیه می‌ کند، جایگزین کنید.

• اجتناب از فعالیت‌ های سنگین

توصیه دوم در خصوص مراقبت‌ های پس از عمل جراحی فک پیشگیری از فعالیت‌ های سنگین و ورزش‌ های دشوار می‌ باشد. یعنی اگر برای این کار کلینیک تخصصی دندانپزشکی در تهران یا هر شهر دیگری را انتخاب کنید، قطعاً یکی از توصیه‌های مهم همین مورد است. زیرا در اثر فعالیت بی‌ رویه و سنگین لثه شما دچار خونریزی خواهد شد. بنابراین باید مدتی پس از عمل جراحی هیچ گونه ورزش یا فعالیت سنگین نداشته باشید‌.

• استفاده از کمپرس یخ

جراحی فک نیز مانند هر نوع جراحی دیگری احتمالاً تا چندین روز با درد همراه خواهد بود. بنابراین اگر احساس درد در این قسمت داشتید با استفاده از کمپرس یخ آن را کاهش دهید. کمپرس یخ کمک می‌ کند که ورم صورت شما نیز کمتر شود.

همچنین بخوانید: متخصص درمان ریشه

• بالا نگه داشتن سر در هنگام خواب

حتماً در هنگام خواب مقداری سر خودتان را از دیگر قسمت‌ های بدن بالاتر نگه دارید، برای این کار استفاده کردن از دو بالشت در زیر سر توصیه می‌ شود. یعنی نحوه خواب شما باید به گونه‌ ای باشد که صورت تان کمترین تماسی با روی زمین داشته باشد و سعی کنید تا چند هفته با هوشیاری کامل بخوابید.

• عدم استفاده از داروهای رقیق کننده خون

تا ۲ الی ۳ هفته پس از عمل جراحی فک از مصرف کردن برخی داروها مانند وارفامین، آسپرین و برخی دیگر از داروهای گیاهی که موجب رقیق شدن خون خواهند شد، پیشگیری کنید. زیرا  در چنین حالتی احتمال خونریزی لثه افزایش پیدا می‌کند و گاهی این روند ممکن است برای شما خطر آفرین باشد.

• رعایت بهداشت دهان

یکی دیگر از موارد در خصوص جراحی فک که متخصص درمان ریشه به آن تاکید دارد، رعایت کردن بهداشت دهان و دندان می‌ باشد. زیرا در صورت عدم رعایت بهداشت احتمال دارد مکان جراحی دچار عفونت شده و شما با مشکلات شدیدتری مواجه شوید. به همین علت بهتر است که با یک دستمال مرطوب و تمیز به صورت مداوم دندان‌ های خودتان را پاک کنید. سعی کنید از فشار زیاد و ضربه زدن به دندان‌ ها و لثه خود خودداری کنید.

• پیشگیری از بروز عفونت

از دیگر مراقبت‌ های بسیار مهم پس از عمل جراحی فک پیشگیری از بروز هر گونه عفونت در محل جراحی می‌ باشد. با وجود اینکه احتمال ایجاد عفونت در قسمت دهان و لثه در مقایسه با دیگر قسمت‌ های بدن کمتر می‌ باشد. اما با این وجود در همه جراحی‌ ها ممکن است عفونت رخ دهد به همین دلیل برای جراحی فک نیز پزشک شما قطعاً برای شما آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد تا از بروز چنین مشکلی پیشگیری شود. زیرا ایجاد عفونت نه تنها روند بهبودی را با تاخیر مواجه خواهد کرد، بلکه ممکن است اثرات منفی بر نتایج عمل جراحی داشته باشد.

بخوانید: بهترین متخصص درمان ریشه دندان

نتیجه گیری

در این مطلب به سوال مراقبتهای بعد از جراحی فک کدامند؟ پاسخ داده شد.جراحی‌های فک ممکن است بهبود زیبایی صورت و قسمت دهانی افراد را فراهم کنند و مشکلات نواقص آن را رفع کنند. اهمیت مراقبت‌ها و پیروی از توصیه‌های پزشکی پس از جراحی نیز بسیار بزرگ است. این مراقبت‌ها نه تنها به سرعت و موفقیت در فرآیند بهبودی کمک می‌کنند بلکه می‌توانند از بروز مشکلات بعدی جلوگیری نمایند و به حفظ نتایج ارائه شده توسط پزشک کمک کنند.