راهکارهای کاهش تورم پس از کشیدن دندان عقل

فهرست مطالب

راهکارهای کاهش تورم پس از کشیدن دندان عقل کدامند؟ در اکثر مواقع افراد از وجود دندان عقل رنج می‌ برند و به دلایل متعددی نسبت به کشیدن آن اقدام می‌کنند. حتی متخصص جراح دندانپزشک نیز در بیش تر مواقع کشیدن این دندان را به بیمار توصیه می‌ کند. که یکی از دلایل آن کوچک بودن لثه افراد و فشاری می‌ باشد که دندان عقل به دیگر دندان‌ها وارد می‌ کند و به این ترتیب موجب کج شدن و یا خرابی دندان‌ های دیگر خواهد شد.

برای کشیدن دندان عقل نیز باید شما احتیاطات لازم را داشته باشید. کشیدن این نوع دندان نسبت به دیگر دندان‌ها قطعاً درد بیش تری دارد، به طوری که برخی از افراد تا چندین روز پس از کشیدن همچنان درد را احساس می‌کنند و نمی‌ توانند به درستی غذا بخورند. کشیدن این دندان موجب کبودی، تورم و درد فک خواهد شد و در برخی از افراد نیز احتمال دارد باعث اختلال در روند خواب شود.

بهترین راهکارهای کاهش تورم پس از کشیدن دندان عقل

برای آن که بتوانید درد ناشی از کشیدن دندان عقل را به حداقل برسانید، باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • استفاده کردن از پد گاز

حتماً باید پس از عمل کشیدن دندان یک پد گاز بر روی قسمت کشیدگی قرار داده و تا مدتی آن را نگه دارید. تا به این ترتیب خون در این قسمت با سرعت بالاتری لخته شود. در مرکز تخصصی درمان ریشه دندان، متخصص جراح دندانپزشک حتماً به شما توصیه می‌ کند که از برداشتن پد گاز خودداری کنید تا زمانی که کاملاً مطمئن شوید خون ناحیه کشیده شده بند آمده است.

  • استفاده از کمپرس یخ

اگر در ناحیه کشیدگی تورم و التهاب بالایی را احساس کردید، کمپرس یخ را فراموش نکنید. زیرا به کاهش التهاب و تورم کمک کرده و موجب می‌ شود که روند بهبودی در شما سریعتر رخ دهد.

  • استفاده از غذاهای نرم

تا چند روز پس از کشیدن دندان عقل حتماً سعی کنید غذاهای آبکی و نرم میل کنید. زیرا در این حالت هیچ گونه فشاری بر روی قسمت مورد نظر وارد نشده و این قسمت سریع‌ تر بهبود پیدا می کند.

  • عدم شستشوی دهان با آب فشار بالا

هرگز پس از کشیدن، شستشوی دندان را تا ۲۴ ساعت با فشار آب بسیار بالا انجام ندهید. زیرا در این حالت قسمت مورد نظر تحریک شده و احتمال دارد که مجدد شما با خونریزی مواجه شوید. حتی از بلعیدن شدید، پرت کردن آب و مایعات دهان به بیرون و مکیدن قسمت دندان را کشیده‌ اید، ممنوع می‌ باشد.

 

راهکارهای کاهش تورم پس از کشیدن دندان عقل

 

  • خودداری از مصرف نوشیدنی گرم یا سرد

تا پس از چند روز به هیچ وجه از نوشیدنی‌ های بسیار گرم یا سرد استفاده نکنید. زیرا هر دو مورد موجب تحریک لثه شما شده و احتمال عفونت و خونریزی یا هر نوع مشکل دیگری را در این قسمت افزایش می‌ دهد.

  • خودداری از مصرف مواد غذایی با دانه‌ های ریز

برخی از مواد غذایی مانند توت فرنگی و توت دارای دانه‌ های ریزی هستند. پیشنهاد می‌ کنیم تا چند روز پس از کشیدن دندان عقل از خوردن این مواد غذایی نیز خودداری کنید. زیرا این دانه‌ های ریز ممکن است، در قسمت لثه که دندان از روی آن برداشته شده است، تجمع پیدا کرده و حتی در آن جا جایگزین شود. که احتمال دارد این مسئله عفونت لثه را برای شما رقم بزند.

این موضوع حتی در صورت خوردن برخی از مواد غذایی مانند برنج نیز صدق می‌ کند. اگر احساس کردید در ناحیه خالی شده برخی از مواد غذایی گیر کرده‌ اند با استفاده از دهان شویه و یا به همان شیوه‌ ای که متخصص درمان ریشه به شما پیشنهاد می‌ دهد، این مواد را خارج کنید.

  • خودداری از مصرف غذاهای سفت

استفاده کردن از غذاهای سفت نیز مانند موارد ذکر شده در بالا تا چند روز پس از کشیدن دندان عقل همچنان ممنوع می‌ باشد. زیرا شما برای خوردن این گونه مواد غذایی نیاز به جویدن بیشتری دارید. یعنی مواد غذایی مدت زمان بیش تری در داخل دهان شما می‌ ماند که در چنین حالتی احتمال برخورد کردن این مواد غذایی با ناحیه خالی شده نیز بیشتر خواهد بود. هر چه که تعداد دفعات برخورد مواد غذایی با این قسمت‌ ها بیشتر باشد، قطعاً میزان آسیب دیدگی آن و بروز مشکلاتی مانند عفونت یا خونریزی برای آن نیز بالاتر خواهد بود.

 

راهکارهای کاهش تورم پس از کشیدن دندان عقل

 

نتیجه گیری

در این مطلب به سوال راهکارهای کاهش تورم پس از کشیدن دندان عقل کدامند؟ پاسخ داده شد. کشیدن دندان عقل در برخی موارد ضروری است به دلایلی مانند فشار زیادی که این دندان بر روی دندان‌های دیگر اعمال می‌کند و موجب تغییر در تراز دندان‌ها و ایجاد مشکلات جدی می‌شود. اگر دندان عقل خود را کشیدید می توانید با خواندن مطلب فوق با راهکارهای کاهش تورم بعد از کشیدن دندان عقل آشنا شوید.